onsdag 26 maj 2010

Mönsterstickade vantar

Jag såg en kompis, Ida, vantar och dessa hade ett väldigt intressant mönster. Då jag vet att Idas mamma och mormor är pysslar av hög grad, kunde jag inte låta bli att kika närmare på vantarna då jag misstänkte att de var hemgjorda. Mycket riktigt, det var hennes mormor som stickat dem. Hon erbjöd mig att låna en vante vars make försvunnit. Men efter att ha studerat vanten tillsammans med mamma utan att komma på hur mönstret var gjort, blev jag så illa tvungen att krypa till korset. Bara en helg senare så hade Ida och hennes mormor konstruerat ett mönster åt mig! Helt underbart. När jag väl fick veta hur det skulle göras så var det inte särskilt svårt. Så jag började på med ett par vantar, men insåg sen att färgerna inte alls passade så bra ihop som jag föreställt mig. Jag frågade mig själv om jag kunde tänka mig att ha vantarna på mig, men efter att ha svarat nej på den frågan och inte kommit på någon annan som kunde ha gillat dem så tog jag och repade upp allt. Men så här såg det innan i alla fall.. Jag hade behövt tunnare stickor för att få till det snyggare. Jag får helt enkelt komma igen senare. Jag har i alla fall lärt mig hur man ska göra!

Om någon annan vill försöka:


Lägg upp 12 maskor på 4 stickor, 48 maskor, sticka resårstickning så långt du vill ha det.  Öka därefter med 6 maskor, 54 maskor.
Mönsterstickning:
Svart garn: sticka 2 aviga varv
vitt garn: sticka 4 maskor, lyft  2 maskor, 4 maskor, lyft 2 varvet ut, sticka så i sammanlagt 4 varv.
svart garn: 2 aviga varv.
vitt garn: sticka 2 maskor, lyft 2, sticka 4 maskor, lyft 2, fortsätt så varvet ut, sluta med 2 vita maskor.

Upprepa från var v 1.
Tummen görs mellan de två aviga varven!
Lycka Till!

Inga kommentarer: