fredag 18 september 2009

Tawashi

Återigen drar det japanska vindar av virkningen. Det ni ser på bilderna ovan är tawashi, vilket ungefär betyder tvätt- disksvamp/bodyscrup.. Jag hittade det här mönstret i våras och blev helt fast. Otroligt enkelt, roligt och snabbt! Små uppskattade presenter som jag redan spritt runt mig. Mönstret var visserligen på engelska (långt i från min starka sida), men jasg har översatt det!

Tunt bomullsgarn och virknål

Varv 1: 21 lm
Varv 2: 1 fm i den andra lm från virknålen, 1 fm i nästa lm, 1 stp i de 2 kommande lm, 12 dstp i de 12 kommande lm, 2 fm i de 2 kommande lm, 2 fm i de två kommande lm, 1 lm
Varv 3-25: Upprepa varv 2. Sy/virka sedan ihop långsidorna och snörp ihop i botten och toppen.

Bilderna i det engelska mönstret är till jätte bra hjälp..

Jag har också gjort en liten öggla på toppen på dem som ska användas till diskning (vänster). Medan jag lät bli att virka de två sista (två första på nästa varv) fm och bytte ut dem mot 2 stp på de högra. Det blir då ett större hål som man inte syr ihop utan trär ett band igen så att de gåår att snörpa ihop. De blir perfekta bodyscrups som man dessutom kan stoppa in tvålrester i (eller en hel tvål för den delen med).

lm - luftmaska
fm - fastmaska
stp - stolpe
dstp - dubbelstolpe

Eller i det engelska mönstret;
ch - lm
sc - fm
hdc - stp
dc - dstp


(¯'•.¸ Sis¸.•´¯)

Inga kommentarer: