söndag 20 september 2009

Luftmaskesjal

Ett av mina sommarprojekt, en sjal virkad med så gott som bara luftmaskor (en och annan fastmaska och smygmaska blev det också)... Fast att mönstret var lätt hände det flertalet gånger att jag tappade bort mig och vände för tidigt. Jag har använt rosa restgarner och tycker nog att det blev en häftig effekt. Mönstret fick jag av Sofia och nu sprider jag det gärna vidare!

varv 1: Lägg upp 318 luftmaskor
varv 2: En fastmaska i den 13 lm från nålen, därefter 7 luftmaskor och fastmaska i den 5:te lmmaskan, upprepa längs hela "lm-bandet"
varv 3: Vänd på sjalen och virka 4 smygmaskor i bågen längst i kanten, *därefter 7 lm och en fm i den mittersta maskan på nästa båge*, upprepa *-*
Upprepa varv 3 tills enbart en båge kvarstår, tag av garnet och fäst trådarna. Gör fransar!
Sjalen virkas från den längsta sidan (översta) till spetsen längst ner. Det minskas med en båge varje varv (1/2 per sida).

***Tips för jämnlånga fransar: Linda garnet runt en bok eller cdfodral och klippa sedan i ena kanten.***


(¯'•.¸ Sis¸.•´¯)

Inga kommentarer: