torsdag 22 oktober 2009

Vetevärmare


Så kan jag pricka av ytterligare en julklapp på min lista... En vetevärmare har sett dagens ljus. Otroligt enkel att sy. Jag har sytt min i kraftigare lintyg. Det är viktigt att tänka på att man inte tar ett tyg som man kan tänka sig ha mot kroppen.
Vetevärmare är helt underbara då de går att variera så mycket. Antingen tar man ett fint tyg och håller det enkelt och stilrent eller så kan man börja exprimentera och gör djur av dem.
Det går också att göra små värmande kuddar och handvärmare. En annan smart idé är att ett tvättbart ytterfodra.
När man väl fått tag i vete så är möjligheterna oändliga! Jag köpte mitt vete på hälsokraft i Sundsvall..


Det här behövs:
Tygbit ca 40 x 60 cm
2 stycken tygremsor ca 4 x 60 cm
Vete ca 1½ kg
Sytråd

Vik remsorna med rätsidan utåt (se till att kanterna hamnar inåt) på bredden tre gånger. Så det blir ett smalt band, vik in kanten på ena sidan (den andra göms i vetevärmaren) och sy sen raksömn på var sida av bandet.

Vik på mitten (20 x 60 cm) med rätsidan inåt, nåla fast banden  på önskad placering på varsin kortsida. Banden ska ligga mellan rätsidorna och bara en flärp ska sticka upp.. (se bild)
Sy en sicksack i längs kanten. Lämna en fem centerimeter lång öppning.
Sy därefter en raksömn innanför sicksacken. Vänd sedan påsen och pressa ut alla kanter.

Sy därefter med raksömn två kanaler längs långsidan (för att förhindra att allt vete samlas i ena hörnet) fem centimeter in från kanten. Sy dem dock inte hela vägen ut till kortsidorna.

Därefter är det dags att fylla i vete. (En tratt är väldigt bra att ha till hands!) Sen återstår bara att sy ihop öppningen (för hand).
3 minuter i micron och din nya värmare är varm!
(Det finns dem som påstår att man ska ha ett glas med vatten i samtidigt..)


(¯'•.¸ Sis¸.•´¯) 

Inga kommentarer: